tisdag 21 december 2010

Det blir enormt tråkigt bloggande när hästen för det första blivit behandlad igen och ska ta det lugnt, och det för det andra är 25 svinkalla minus. Det finns inte så himla mycket att vare sig göra eller skriva om då.

Båda helgdagarna longerade jag på ett gärde, för det är bara där jag kan longera just nu. Där är uppemot en halvmeter snö, och hon fick gå i totalt en halvtimme i alla gångarter. Rätt mjölksyreframkallande misstänker jag, alltså gick det inte att fortsätta med den övningen ytterligare en dag. Igår och idag var det som sagt svinkallt, så då blev det promenader. Igår en enkel liten promenad, tillsammans med hund och pojkvän (hund är förvisso alltid med), bara rakt spår på grusväg. Inget mer krävande än att mjuka upp lite muskler sen gårdagens pass.

Idag ytterligare en promenad (mer än promenerar gör jag icke när det är såhär kallt, oavsett om hästen skulle vara igång eller inte), lite längre denna gång, och eftersom jag frös häcken av mig så klampade vi ut i oplogad natur så att vi båda fick kämpa lite mer i snön. Jag kämpade nog mer än Tilly är jag rädd...

Hon är så galet mysig att promenera med, lyhörd och nyfiken, stannar när jag stannar, och anpassar tempot efter mig. Hon är inte särskilt tittig eller rädd, och står mest bara still när något är läskigt. Går och duttar med nosen på mig med jämna mellanrum för att kolla läget. Ibland glömmer jag att hon faktiskt bara är sex och inte mycket mer än bebis eftersom hon är så himla cool. Därmed inte sagt att hon inte blir skraj för saker, men hon är väldigt lättövertalad, och försöker aldrig springa ifrån eller över mig. Ganska nära stallet ligger ett ställe med massor av anställda och skogsmaskiner o dyl, där låter det och stimmar nästan jämt. Och visst är det läskigt, visst fnorkar hon och snabbar på stegen, men när jag idag bad henne att faktiskt stå still mitt i det läskiga och ta sig en funderare på om hon egentligen borde vara rädd, så gjorde hon det, och sen var det liksom HELT bra. Inget mer fnork, inget mer hets.

Imorgon ska det bli lika äckligt kallt, så det blir väl promenad då med. Jag önskar att väderleksrapporterna kunde vara lite mer tillförlitliga än som nu när de kan ändra 15 grader hit eller dit på några timmar, så att jag faktiskt visste om det skulle vara såhär ett tag framöver, för då kan hon ju lika bra ställas av helt ett tag, eller om jag ska kämpa på med promenader i kylan ifall att.

Inga kommentarer: