lördag 9 oktober 2010

Alltså. Jag åkte ju på Pay and Ride idag, och för mig är det dressyrens motsvarighet till Pay and Jump, dvs träningstävling och inte så seriöst. Men, eftersom dressyr är tråkigt och snobbigt (...), så dök jag upp i tron om att det skulle vara typ programridning, och fick inse att så var inte fallet.

Jag hade på mig svarta ridbyxor, en svart tunn tröja och en marinblå bomullsväst över. Förvisso hade jag matchat min häst som hade marinblått schabrak och marinblå skydd, men jag hade vare sig borstat noga eller flätat. Jag hade borstat och flätat svansen så den var glansig och lockig, men det var bara för att jag är barnsligt stolt över hans snygga och tjocka svans jämt.
Alla andra red omkring på sina knoppade hästar med vita utstyrslar och jag kände mig som kusinen från landet.

Det visade sig att det var riktig tävling, med placerade, enligt TR osv. Blev lite osäker på om jag skulle få starta då eftersom min tröja inte hade krage, och det vet man ju hur kinkigt det kan vara med reglerna i dressyr, men det gjorde tydligen ingenting.

Smög upp i släpet och tofsade hästen lite snabbt sådär, vilket för övrigt är mycket snyggare på Bellman än knoppar, han får så tunn hals när man knoppar. Lastade av, klädde på, och reflekterade än en gång över vilken jäkla klippa min häst är att ha med på tävling, han bara står och tittar på alla andra, jag behöver inte ens hålla i honom medan jag fixar det sista.

Synd bara att han inte plockar med sig de tåliga nerverna in på dressyrbanan...

Red fram i en halvtimme kanske, med fokus på övergångar för att få ihop honom, funkade kanske lite för bra eftersom han började gå medelsvåra gångarter istället, vilket ju förvisso är trevligt, men ska jag göra 20-metersvolter i medelsvår-galopp skulle mitt program ta 10 minuter att rida klart istället för 5. Fast det är alltid kul att kunna göra galopp-piruetter på framridningen... hahaha.

Lång historia kort, red ihop 66,67% i första klassen och 67,5% i andra och vann båda klasserna. Positivt är att han spände av något alldeles otroligt i andra klassen, som verkligen kändes fin (med facit i hand fick vi för höga poäng i första klassen), och det är bara synd att man inte har som en förklass i dressyr på fälttävlanstävlingar också. Kul med så höga poäng, särskilt eftersom första klassen kändes mycket sämre än vad domaren (och folk omkring) tyckte. Lyckades inte se några andra ekipage rida, men såg dem ju på framridningen, och måste säga att mina vinster var rättvisa.

Mina VINSTER!

Aja, dressyr är fortfarande döden.

------------

EDIT: Räknade för säkerhets skull om protokollen eftersom de först räknade fel på första, och jag fick faktiskt 69,3% i första klassen och inte 66,67%. Inte för att det spelar någon roll eftersom jag vann i vilket fall som helst, men märkligt att jag fick högre procent i första klassen än andra eftersom andra (både subjektivt och objektivt) var bättre, och det var samma domare i båda.

Inga kommentarer: