torsdag 14 oktober 2010

Måndagens dressyrträning var som vanligt bra och givande. Vi ska fokusera de närmaste månaderna fram till jul på att försöka få ordning på min sits, som efter 20 år på ridskola utan ordentliga korrigeringar är rejält stöpt i fel form och oliksidig. Nu är det ju inga tävlingar kvar utom möjligtvis en LB:2/LA:3 i november, som förvisso är över vår nivå, men det är bra miljöträning, och jag GILLAR LA:3an...

Red på rakt bett, men kunde konstatera att det tyckte han inte så mycket om i dressyren, får skippa det där och hålla mig till det i hoppningen och på uteritterna. Jag har beställt ett nytt rakt bett i gummimaterial, han tycker ju mkt om mitt raka gummiklädda pelham, så får se vad han säger om det. Jag red på hans vanliga tredelade i hoppningen igår, men det räcker tyvärr inte, vill koncentrera mig på annat mellan hindren än att ha dragkamp med honom.

Vi skrittade nästan bara i måndags, först fokus på att han ska gå fram ordentligt för hjälperna och inte en sekund senare (eller flera sekunder som det kan vara ibland), att han ska vara rapp och rörlig både framåt och tillbaka. Gick sådär måste jag säga... Sen fokus på min sits i skritt och till sist i galopp. Han ÄR ju så himla duktig och skulle enkelt gå medelsvår med en duktig ryttare, har ju gjort också, nu gäller det bara för mig att förvalta hans kunskap och rida honom rätt, så kanske vi kan få placeringar över LC-klasser också någon gång. Fast då måste jag ju TÄVLA dressyr också, det är ju ett aber.

Han stod i tisdags och igår var det som sagt hoppträning, den som är så långt bort. Han stod superfint i transporten både dit och hem, väldigt nöjd med det. Borde skriva ett helt inlägg om bara transporteländet tror jag. Vi har varit i det ridhuset flera gånger förut, så det var inget tittande på grejer där. Själva passet gick väl sådär kan jag tycka, kände mig lite rostig trots att det var mindre än en vecka sen jag hoppade sist. Övade konstiga svängar och det har han inga problem med, men han stannade ett par gånger för att jag (återigen) började måtta för mycket och bromsa in i hindren. Jag MÅSTE börja lära mig att se avstånd även utan att måtta emot dem...

Idag blir det uteritt, sen åker jag till Sthlm för jobb (blä), så imorgon får han också stå. På lördag tänkte jag hoppa lite mer här hemma, det är jag annars väldigt dålig på, trots att jag har bra hinder, tänkte träna lite mer på min sits och att inte falla fram och bak över hindren. På söndag uteritt igen, och sen börjar veckan om...

Inga kommentarer: