tisdag 26 oktober 2010

Dressyrträningen igår blev inte så mycket av lektion som mer att testa sexåringen för att se vad hon låg på för nivå ungefär. Resultatet var ganska mediokert, men utvecklingsbart (red bara dressyr alltså). Hon började utan någon som helst bjudning fram till bettet, knäppte bara av i nacken, och trots att hon går framåt så att det KÄNNS som bjudning, så finns den inte där. Så fort jag erbjöd stöd på bettet så slängde hon upp huvudet. Red varv på varv i trav på volten för att försöka skjuta fram henne mot bettet och få ett ärligt stöd, och när jag väl fick det så gick hon jättefint.

Därefter vidtog samma arbete i galopp, och trots att det tog längre tid så gick det någotsånär på slutet. Avslutade med att flytta henne i skänkelvikning längs med långsidorna, vilket väl i princip gick sådär i höger varv och inte alls i vänster, dvs hon tvärade knappt.

Slutsats från tränaren: utvecklingsbart, men massa jobb. Slutsats från mig (såhär långt): hon borde kommit längre som sexåring.

Imorgon är det hoppträning, så då får vi se hur det går där. Det är ju ändå för hoppningen jag lånat henne, och om det visar sig att det är lika mycket jobb där så får jag ta mig en funderare.

Jag har henne ju bara på prov i en månad, för att se om jag vill låna längre sen, så jag kommer testa allt möjligt för att se hur hon är. Uppförandet igår på helt ny plats och nytt ridhus kan jag dock INTE klaga på, hon trampade runt lite vid sadling, men inte omöjligt, tittade inte på NÅGOT i ridhuset, och krånglade visserligen lite vid lastning, men inte mer än att jag kunde sköta det själv med hjälp av lina. Övade ledning vid hand under uppvärmningen på utebanan, och hon fattade supersnabbt att stannade jag skulle hon också stanna, backade jag skulle hon också backa.

Idag provar vi uteritt, imorgon som sagt hoppträning, på torsdag uteritt igen (kanske som handhäst om jag ska hinna), på fredag inget eftersom jag är i Sthlm (blä) och på lördag har jag anmält till Pay & Jump, bara 80 + 90 cm.

Funderar också lite på vad jag ska kalla henne. Hon heter Livets Vals, fast på franska, och hade ett gräsligt smeknamn på V. Hon är sockersöt, så hon borde ha något gulligt smeknamn istället. Någon som har någon idé?

Inga kommentarer: