söndag 17 oktober 2010

Jag som älskar listor och skriver så många jag kan på den andra bloggen, hittade just en hästlista:

Brukar du vara nervös när du ska tävla?
Aldrig när jag tävlar dressyr. Liksom, hur svårt är det? Hoppning däremot, ja, fast inte förrän jag kommer in på banan. Ibland glömmer jag att andas medan jag rider, och kommer på mig själv när det börjar göra ont i huvudet...

Rider du hoppning eller dressyr eller fälttävlan?
Hoppningen är ju roligast både att träna och tävla, eller rättare sagt, fälttävlan är ju absolut roligast, men säsongen är så kort i Sverige. Dressyr är kul att träna och döden att tävla, men är ju ett måste för att det ska gå bra i hoppningen. Dessutom kan man ju bara hoppa SÅ mycket i veckan, och att bara rida ut resten av tiden hade blivit lite trist i längden, särskilt nu som jag är själv jämt.

Har du hästarna hemma eller inackorderade?
Hemma och hemma, de står hos grannen, det tycker jag är hemma.

Var brukar du köpa din ridsaker?
Där jag hittar det jag behöver. Undviker utländska sidor dock, verkar så himla meckigt.

Vilket är ditt favorit märke när det gäller utrustning?
Är fullständigt ointresserad av märken faktiskt. Bara det är snyggt och/eller funktionellt är jag nöjd.

Vad hette din första häst, eller sköthäst?
Min första sköthäst hette Ärla, och var världens sötaste lilla connemara. Egentligen hette hon Miss Muffet.

Hur högt har du hoppat?
145 cm som högst på träning för Ted Nätterqvist. Jag är faktiskt impad av mig själv ;)

Vad hette den första hästen/ponnyn som du trillade av?
Gutten hette han, på ridskolan. Blandning mellan islandshäst och russ. Liten gul skitsak som hade för vana att tvärvända vid väggen i hoppning, och dängde mig in i väggen med huvudet först.

Vad hette den första egna hästen/ponnyn?
Hon hette Millan, fast hon räknas knappt som egen. Min nuvarande räknar jag som min första EGNA häst, fast jag försöker hålla på anonymiteten, så här på bloggen heter han bara B.
.
Hur gammal var du när du satt till häst första gången?
4 år, på prova-på-ridning på ridskolan.

Havre eller färdigfoder?
Fodrar med varken eller, han har gått på kornkross, men nu får han lucern, betfor, riskli och mineraler.

Har du radio i stallet?
Ja, fast den funkar inte, är för tjocka väggar...

Om egen häst bor den i lösdrift eller stall?
I stall när det är som kallast, fast just nu på lösdrift. Så himla smidigt!

Vad är det för färg på stallet?
Största boxen är gul och blå, de andra två är rosa och lila...

När red du barbacka senast?
Det var i slutet av sommaren, på ponnyn när jag hämtade dem från betet.

Har du fött upp någon egen häst?
Nej. Kan mycket väl tänka mig en unghäst, men föl verkar vara för jobbigt.

Brunt eller svart läder?
Svart.

Bling eller retro?
Bling!

Vad är finast? Välansat eller vildvuxet?
Välansat. Fast inte om det är typ en shettis förstås.

Föredrar du ridstövlar eller skor och shortchaps?
Skor och chaps alla gånger. Ridstövlar är förskräckligt klumpigt.

Vad är din hästs smeknamn?
Han har ett urtråkigt namn som det inte går att göra smeknamn på, så oftast blir det bara Häst.

Har du vunnit någon tävling? Vilken gren?
Ja, både hoppning och dressyr.

Har du ridit med pessoabett någon gång?
Ja.

Rider du med pad?
Jag har en sån där foam-stoppad ullpad. Sadelprovaren tyckte han skulle ha det, men nästa gång hon kommer så vill jag hitta sadlar som funkar även UTAN pad. Det ska inte behövas tycker jag.

Har du en utprovad sadel?
Ja, båda sadlarna är utprovade.

Vad har du för transport?
Cheval Liberté, aluminium med glasfibertak. Super!

Favoritfärg på häst?
Jag tycker att isabell eller fux med gul man och svans är vackrast, men skulle helst ha en mörkbrun.

1 kommentar:

sara sa...

sv: jaha, ja det var ett väldigt fint där och trevlig personal. :)