fredag 8 oktober 2010

Hoppträning igår. Tränaren hade byggt upp en "ponnybana", kanske mindre lyckat för min häst som hoppar bättre när han får gå på lite mer, men nyttigt... antar jag...

En linje med fyra ganska korta galoppsprång hoppade vi först åt ena hållet, då var det häck in och oxer ut, men när vi sen la ihop allt och hoppade bana så hoppade vi den även åt andra hållet och hjälp vad svårt det blev att få det jämnt. Hoppa in oxer på kort linje ger ju gärna ett långt insprång, och sen ta tillbaka jämnt (på en häst som "kan själv") blev svårt. Nödvändig träning dock om vi ska upp och tävla 1,10-1,20 regionalt nästa år, vilket ju är målet. Där kan jag inte lita på snälla avstånd.

Jag provar lite olika bett i hoppningen nu för att hitta ett som det funkar att ta tillbaka på utan att det blir dragkamp, men även utan att han blir för lydig. Igår red jag på rakt tränsbett, med extra ringar för tyglarna, lite pessoa, men utan brytet upp i gommen som det blir med delat bett. Tränaren tyckte det funkade, men jag vet inte jag. Vanligt tränsbett går inte, då blir det dragkamp. Har provat kimblewick, men där tyckte han inte om kedjan, och när jag tog bort den så blev det inte direkt någon skillnad från ett vanligt bett. Ridit på hissingsbett också, och det tycker jag fungerar ganska bra, men det bett jag köpt är lite för kort, så skulle behöva köpa ett hack större, så kanske det blir lösningen. Lättast att rida på är det gummiklädda raka pelhamet (och där bryr han sig inte om kedjan), det trivs han också väldigt bra på, men det är en aning för skarpt för hoppning tycker jag, han kommer tillbaka alldeles FÖR bra. Har beställt ett gummiklätt rakt, med dubbla ringar, en för tyglar och en för nackstycket, även det lite pessoa utan brytet, hoppas det funkar, för jag är trött på att köpa bett. FAKTISKT.

I övrigt gick lektionen sådär, han hoppade förvisso jättefint, men jag hade en dålig dag vad gällde följsamheten. Jag VET ju hur det ska se ut och kännas, men jag får liksom inte till det utan hamnar efter i språnget, och om jag inte är med över så ramlar jag fram i landningen. Och tappar tyglarna. Ska ställa upp ett hinder här hemma idag och hoppa ett antal språng kravlöst och bara fokusera på min sits. Jag hoppar ju annars bara på hoppträningarna, det är nog dumt, det är bra att öva någon gång till i veckan här hemma.

Inga kommentarer: