tisdag 16 november 2010

Gårdagens hopplektion blev ju då på B istället, och det var nog den bästa hoppningen han någonsin presterat. Han kanske mår bra av lite konkurrens här hemma..?

Hoppade som en ruter, med hinder på kvartslinjerna, fast utåt väggen om ni fattar. Så det blev som två doglegs längs med långsidorna, sen en V-vinkel på kortsidan. Svårigheten var att få fram bra galopp på den långa sträckan, och sen kunna ta tillbaka och göra skarp sväng på den korta.

B var urduktig, hoppade som en gud, genom hela kroppen, med bjudning. Inga kråksprång, inga fel avstånd, och han var inte i en bom. Så ska det kännas! För första gången kände jag också att jag kunde hänga med i sprången, han hoppade liksom "på riktigt".

Fick massor av beröm från min tränare, som sa att det var riktigt bra ridet, och jag var också väldigt nöjd på vägen hem. Funderade till och med på om man kanske inte skulle ta och behålla honom, om han nu kunde hoppa såhär bra, men ångrade mig omedelbart när han satte igång och röja i transporten när vi hade tio minuter kvar. Ställde mig på bromsen och gick ut och vrålade på honom (för när han gör som han gjorde igår är det BARA kass uppfostran), och då höll han sig på mattan resten av tiden.

Idag ännu en urtrist skrittur med Tilly som handhäst. Tilly som fick stå igår eftersom det regnade katter och hundar här var väldigt pigg idag, och när det kom upp en bil bakom så fick hon spunk och gjorde i raskt takt ett gäng caprioler och levader bredvid B. Rätt snygga faktiskt, och bara bra för föraren i bilen att se, så kanske de aktar sig lite grann för de där flygande hovarna nästa gång. Tur att B är lugn och snäll och inte stissade upp sig han också. Men imorgon blir det antingen kedjegrimskaft, eller träns... grimma och säkerhetsgrimskaft var ganska inadekvat insåg jag.

Fortsatte sen med B upp på ett gärde med intentionen att galoppera ett par varv och bygga lite muskler, men det var jättekonstigt fruset, hårt här och där, och superblött på andra ställen, så jag vågade inte galoppera utan höll mig till travvolter. Som blev sådär eftersom vildsvinen stod och tittade på, och idag var de läskiga, trots att han sett dem en sisådär hundra gånger förut.

Inga kommentarer: