onsdag 10 november 2010

Needless to say så blev ingen häst riden igår. Så är det när man varken har ridhus eller ridbana. Nittons pappa har visserligen en maskinhall med sandbotten under tak, men där ska han själviskt nog ha massa ved till försäljning, liksom, när jag kunde RIDA där?

Idag har jag ridit B, en ganska värdelös runda på 45 minuter. Värdelös eftersom det inte går att rida på vägarna, för där är det för halt, och jag har inte broddat, eftersom jag inte bestämt mig för vilken häst jag ska ha kvar och vilken jag således ska åka och träna med (och då inte orkar brodda i och ur fyra gånger i veckan). Och på gärdena gick det inte heller att rida, för snön som ramlat ner nu är den vidrigaste sorten (all snö är förvisso den vidrigaste sorten), dvs kramsnö, dvs snöstyltor till max.

Och B är... försiktig av sig, så det gick inte fort. Utom när vi vände hem. Då var styltor och ojämnt underlag glömda, och att han halkade så han satt på rumpan ett par gånger spelade alls ingen roll, tills jag tröttnade på skaderisken (bådas!).

Lilla hunden följde med, och på honom fastnar ALL snö, han måste burit runt på minst ett kilo extra. Det gick bra första svängen, men när vi sen korsade vägen och skulle ut på ett annat gärde, då hade han tröttnat och tänkte gå hem. Det fick han inte. Så jag ropade på honom, sa åt honom att ställa sig upp mot min fot som jag tog ur stigbygeln och sträckte ner, och så lyckades jag få tag på hans täcke och kunde lyfta upp honom i sadeln. Så idag har han också ridit!

Men seriöst, jag HAR en snäll häst, som för det första står still när jag bökar runt med att få upp hunden, och för det andra inte ens tittar när han sitter där uppe med mig. OCH en fantastisk hund som fattar, och gör som jag menar.

Skulle aldrig göra sådär om det inte var snö ute, men nu vet jag att om något skulle hända kan jag slänga ner hunden och han landar mjukt i snön (vi har över två decimeter här).

Ikväll är det hoppträning med Tilly, jo för jag tänkte trotsa vädergudarna och ge mig ut ändå. E20 lär ju vara plogad iaf.

Inga kommentarer: