söndag 28 november 2010

Valde att åka en och en med hästarna när de flyttades idag i blåst och snö. Det var ett klokt val visade det sig, eftersom det inte var plogat genom skogen, och därtill drevsnö på upp till en halvmeter här och var. Nu när det är så kallt är ju snön extremt lättviktig, och med lite fart går det att ta sig igenom även med icke terrängående bilar, men det blir ju slirigt hur som helst.

Alltså, på B-kort så FÅR jag ju heller inte åka med två hästar i släpet, men det har inte direkt hindrat mig förut på de här små skogsvägarna...

Började med B eftersom han bott där förut, och kände de andra hästarna, plus att Tilly är lugnare ensam i stallet. Han stod som ett ljus i släpet hela vägen dit, trots att körningen pga snön var allt annat än mjuk. Släppte ut honom i hagen, varpå han direkt ställde sig och sparkade fram gräs, alltså inga bekymmer där.

Åkte hem igen genom all drevsnö för att hämta Tilly, som stod så snällt och fint i sin box alldeles ensam i mörkret. Släppte ut henne bredvid B, och hon tog ett par vändor runt för att kolla in hagen, och ställde sig sen för att äta hö. Jag hade bett att de skulle få två olika höhögar eftersom hon kan vakta sin mat lite, och B också haft såna tendenser på sistone (mot welshen, som annars proppat i sig ALL mat), men hon skulle prompt äta från samma hötapp som B mumsade på, utan sura miner.

Så det var inget annat att göra än att packa ur det lilla jag valt att ta med (finns inte obegränsat med plats i sadelkammaren, och är det något särskilt jag behöver som jag inte tagit med så kan jag ju bara svänga förbi stallet här hemma innan jag åker), och sen åka hem igen genom all snö.

Imorgon ska jag sova till NIO.

Inga kommentarer: