måndag 8 november 2010

Har funderat massor över det här med hästandet den senaste tiden. Hittills har jag varit rätt nöjd med B. Det är en väldigt trevlig häst på sitt sätt, han är aldrig dum med flit, och han är oftast rätt lätthanterlig. Han är sjysst och ställer upp i många lägen, går att rida ut själv på, och jag kan rida alla tre disciplinerna med honom. Han är sällan tittig, och är en riktig klippa att ha med på tävling och nya ställen. Han funkar super ihop med ALLA hästar, och det finns inget ont i honom på något sätt.

Nackdelarna då? Han är för stor för det första. Jag kan inte rida honom ordentligt, så som han skulle behöva bli riden, med resultatet att han sällan blir ordentligt genomkörd sådär som han skulle behöva bli flera gånger i veckan för att bli riktigt mjuk, och därmed lättriden, och ja.. ond cirkel.

Detta smittar ju av sig inom alla grenar, ok i terrängen spelar det inte så stor roll, men hoppningen och dressyren går ju hand i hand, och är han inte genomriden och mjuk i dressyren så är han inte det i hoppningen heller, och då kommer jag inte kunna inverka i hoppningen så som jag skulle vilja heller.

Sen ÄR han ju ingen hopptalang, och nu när jag suttit på Tilly, som visserligen tar stora språng ibland, men som jag ALDRIG hamnar fel på i landningen, så blir det ju så framträdande. På B känner jag mig som en dålig ryttare, jag känner mig som att jag har kass balans (och den är eg fantastisk, faktiskt), som att jag har dålig sits och rider dåligt. Och allt det är SANT, för han är så pass svårriden i hoppningen, och rör sig så pass fel att jag inte kan korrigera det och samtidigt korrigera mig själv.

Hade ett låångt telefonsamtal med min dressytränare i förra veckan. Det är hon som rekommenderade mig att köpa honom från första början, hon har sett honom i träning sen han var två, och tyckte att han skulle passa perfekt som dressyrläromästare åt mig. Sen hade förra ägaren mest använt honom till hoppning, och hon visste att jag var intresserad av det också, så det tyckte hon passade bra.

Och han HAR varit en perfekt första häst åt mig, jag känner mig mycket tryggare som hästägare nu, och inte så orolig längre.

Min tränare tyckte att han visst kunde bli en 120-häst, kanske till och med en 130-häst till slut. Och jag vet ju att han kan, vi har ju hoppat bana på 130, men det var verkligen under de mest perfekta förutsättningar man kan tänka sig. Hon tyckte att han behövde massor av mer dressyr, och ett långsiktigt träningsupplägg, så skulle jag komma dit även med honom, och det där upplägget skulle vi prata mer om senare.

Problemet är ju att jag inte VILL lägga massor med mer tid på dressyr för att komma vidare i hoppningen. Sen är han ju redan 15, fyller alltså 16 i januari, hur mycket mer tid HAR jag egentligen på honom? Som det är nu rider vi perfekta 90-rundor, verkligen perfekta, men sen kommer vi till 1 meter, och då har jag ett ner i VARJE tävling, eftersom han inte har någon gnista för hoppning, och inte gör mer än han behöver. Alltså, han tycker ju det är superkul, annars skulle jag ju inte ens hålla på med det, och han gör det han ska, men kommer vi lite fel, eller för stort så ger han mig inget extra. Jag kan inte se att den biten ska kunna förändras med mer dressyr. Eller så kanske den kan det, vad vet jag?

Grejen är ju dessutom att jag ÄR ingen dressyrryttare. Jag tycker inte det är kul! Det är superkul att åka på dressyträning, och till även att köra igenom samma träning på hemmaplan, men jag har noll och inget intresse för att tävla vidare eller ens att rida högre än LA.

Och där är ett till problem att vi inte ens ligger på LA-nivå ihop. Jag var anmäld till en LB:3 i lördags (avanmälde dock pga regn, för jag VET hur arrangörsklubbens parkering ser ut...), och det är liksom sådär så att jag tänkte att det var lite för svårt för oss.

LB:3! Liksom! Och jag VET att hästen med rätt ryttare kan gå medelsvår om en månad. Hell, hästen GICK medelsvår med rätt ryttare innan jag köpte honom.

Jag har inga ambitioner att rida svår-klasser i hoppning, jag är nöjd med 120/130 regionalt. Men jag ser inte mig och B komma dit. Jag ser inte mig och B komma så mycket längre i dressyren heller, av just den enkla anledningen att jag inte är duktig nog, och det är något som helt enkelt inte klickar mellan oss.

Den sista anledningen, är minst lika stor som de andra, och det är det här med transporteringen. Han är så SJUKT svår att köra att ni anar inte. Visst, folk säger att de kör försiktigt och lugnt när de kör transport, det gjorde jag också innan jag köpte B.

Jag kan säga att man vet INGENTING om att köra transport lugnt och försiktigt innan man kört B, INGENTING. När jag kör till tex dressyrträningen så tar det mig ca 50 minuter. Jag snittar 27 km/h. Samma väg kan jag, när jag kör själv, klara av på strax under 20 minuter, och snitta 90 km/h. På vissa ställen kan jag då köra 130 km/h, samma sträcka som jag med släp kan köra MAX 60 km/h. Ni kanske fattar hur försiktigt jag kör då?

Han har alltså olika grader för hur svårt det är att köra honom, från några enstaka sparkar då och då (som jag inte bryr mig om längre, eftersom jag skaffat sparkskydd, men jag var inte glad innan, då han lyckades smula sönder två mattor á 4 000 kr/st), till att gunga och "vandra" så till den milda grad att det är näst intill omöjligt att köra transporten. Jag har försökt allt. Han får stå brett, han får stå smalt, han får åka själv, eller med kompis, han får stå lös eller bunden, mat eller ingen mat, jag accelerar långsamt eller snabbt, öppna eller stängda fönster, transportskydd eller inga skydd, täcke eller naken, lucka uppe eller ner, men grundregeln hela tiden är att jag kör FÖRSIKTIGT, dvs jag står nästan still i tex rondeller, knappt så jag har styrfart. Om JAG känner den minsta centrifugalkraft, då går det för fort.

INGET hjälper. Han är supersnäll att lasta, går på omgående utan tjafs (han testade lite i början, men det gick snabbt över), jag lastar ALLTID själv. Och jag kör, MÅSTE köra, transport två till tre gånger i veckan. Hans gungande har tom pajat bilen, och kommer fortsätta paja bilen oavsett hur många gånger jag än lagar den. Så ni fattar att det här med transport är ett stort problem för mig, eftersom jag bor som jag bor mitt ute i skogen, och MÅSTE köra transport överallt.

Jag stallar till och med upp honom på stall till en kostnad av 2000 kr/mån nu under vintern from december, bara för att korta mina transportsträckor lite grann under de värsta månaderna, och har därmed dubbla stall att hantera. Det är så att jag, trots att jag vet att han är snäll att just lasta, och inget har HÄNT ännu under våra resor, har lite lite ont i magen, VARJE gång jag hämtar honom för att vi ska åka någonstans.

Jag är inte säker på att Tilly heller är hästen för mig, hon har en muskelskada i sin historia, och behöver minst lika mycket dressyrträning som B för att bli bra. Skillnaden är bara att hon kan hoppa naturligt. Och det ÄR hoppning jag vill hålla på med.

Är jag hemsk som funderar på att byta ut min i (faktiskt ändå) de flesta avseenden trevliga häst, mot en annan? Jag har alltid sagt att ridningen ska vara kul, och det ÄR roligt med honom också, självklart, men många gånger är det INTE det. Och jag känner inte att jag utvecklas med honom, tyvärr.

Så vad är alternativen då? Sälja B och köpa en ny häst. Eller möjligtvis lämna ut honom på foder och ta Tilly på foder tills jag vet hur hon kommer funka. F tar hem sin ponny till jul, hon kan inte kombinera skola och häst, så ett tredje alternativ är att träna och tävla henne, som storhäst tills jag hittat en annan lösning. Det är en fantastisk ponny, med bra förutsättningar i både dressyr och hoppning, fälttävlan också, men där kan jag ju ändå inte tävla högre än max 1 meter i hoppning såklart.

VAD ska jag göra?

11 kommentarer:

Lotta sa...

"Eller möjligtvis lämna ut honom på foder och ta Tilly på foder tills jag vet hur hon kommer funka." tycker jag. Då kan du ju liksom både äta kakan och ha den kvar... Åtminstone ett tag. Ett annat alternativ är ju att du hittar en duktig och dressyrintresserad medryttare till B som kan "rida till" honom, och hålla igång dressyrbiten? Är dock medveten om att en sådan medryttare troligen inte är superlätt att hitta.

Birgitta sa...

Intressant (eller TRÅKIGT snarare) att du brottas med EXAKT samma problem som jag själv.

Jag överväger på fullt allvar att sälja min häst, av ungefär de skäl som du också anför.

Han har inte motsvarat mina förväntningar på tävlingsfronten och det var ENKOM som tävlingshäst han köptes och jag tycker att han allt för ofta är för svår och jobbig för mig att rida (pga avsaknaden av egen bjudning).

Det gör ju inte saken bättre att både föregående och nuvarande tränare tycker att jag ska sälja; i alla fall så som jag framställer mina egna önskningar kring ridningen/ tävlandet.

Jag har alltid sagt att det ska vara roligt att rida; om inte 100 % av tiden så i alla fall merparten av den. Riktigt så har det inte känts det senaste året och jag tycker också att jag har försämrats som ryttare- inte bra alls!

Sedan är det inte lika lätt att leva som man lär- dig skulle jag absolut råda att sälja hästen men själv är jag inte lika snabb till att agera.

Har funderat över detta i snart 1 år nu och ännu inte kommit till skott- ett helt år som med facit i hand slösats bort, både tids och pengamässigt.

"Problemet" med min häst är att den i mina ögon har typ 1000 kvalitéer men ett STORT minus (bjudningen) och tyvärr kan inte dessa 1000 PLUS överväga minuset eftersom det bara blir viktigare och viktigare ju högre upp i klasserna man vill komma. Och jag vill ABSOLUT inte rida LA resten av livet; det har jag gjort så att det räcker och blir över med de tidigare hästarna.

I mitt fall lutar det väl åt att jag säljer i sinom tid och det är alltså rådet jag vill ge dig också.

Birgitta sa...

Tillägg:

Att låna ut din häst skulle jag inte råda dig till.

Du kommer ändå att ha kvar ansvaret oavsett och riskerar att få tillbaka en häst i sämre skick (läs: osäljbar) än du lämnade ifrån dig.

Så mycket skräckhistorier som jag läst om hästar som lånats ut så skulle jag aldrig göra det annat än under extremt speciella omständigheter.

msn00b sa...

En förstahäst är en förstahäst är en förstahäst... å ena sidan ens bebis, ens alldeles egna med allt vad det innebär, men också lite mer krasst; en häst som är som gjord för att växa ur. Du upplever att det saknas saker hos honom och att du saknar vissa saker som du inte själv kan ge och då blir ju det logiska att faktiskt sälja honom.
Men man kan ju bara vara logisk till en viss gräns, det du kan göra, om du är orolig. Är ju att sälja honom men skriva in i kontrakten att du har första tjing på att köpa tillbaka honom om han säljs igen, då har du kontroll på förloppet så att säga.

Men jo, jag hade sålt. Om jag inte hade haft möjligheten att ha honom kvar som sällskapshäst.

Filippa sa...

Lotta: Jag har faktiskt provat att annonsera efter en medryttare. Men man ska bo i Sthlm eller Skåne, eller åtminstone i närheten av någon storstad för att få några svar. Bor man som jag gör, där det krävs körkort, blir utbudet något begränsat. Och ska någon rida dressyr på honom ska denna någon vara BÄTTRE än jag, och då har man oftast en egen häst. Har inte gett upp den tanken än dock. Kan tänka mig någon som bara skogsmullar honom ett halvår också, HAN skulle tycka om det.

Filippa sa...

Birgitta och Lotta: Ang att låna ut så hade jag isf tänkt att någon av mina tränare säkert vet någon som kan/vill/är bra nog. Då kommer de ju dessutom se honom regelbundet. Men visst är det en rädsla i att låna ut. Å andra sidan, säljer jag så har jag ju ingen kontroll alls.

Filippa sa...

Birgitta: Jag har fattat att du inte är riktigt nöjd, men inte att du inte varit nöjd så länge. Det är väl iofs inget man skriver om offentligt innan man åtminstone är på väg att bestämma sig... vilket ju då tyder på att jag är det?

Ett annat problem, som då anknyter till varför du kanske inte skrivit om det, är ju att det är så många människor som kommer ha åsikter. Min tränare, som rekommenderade honom kommer ha det, de jag köpte honom av (uppfödarna, som jag stallar honom hos på vintern) kommer DEF ha det. Det är så jag blir lite matt av att bara tänka på det.

Filippa sa...

Msn00b: jovisst är det så, han är ju min bebis, vi har växt ihop under tiden. Från att ha noll anknytning till honom till att han gnäggar när man kommer, det går inte att komma ifrån att dåligt samvete har stor betydelse här.

Sällskapshäst är omöjligt, pengamässigt kan jag bara inte lägga pengar på en häst som går och skrotar, det räcker så bra med shettisen till det. Och han skulle inte trivas med det i längden heller. Dessutom får jag hem Fias ponny till jul, så då blir det ändå en häst till att ta hand om.

Birgitta sa...

Att det blir snack om jag säljer är ABSOLUT en extremt bidragande orsak till att jag ligger mkt lågt tills beslut är fattat.
Även om man inte ska bry sig om vad andra tycker så är det jobbigt (tycker jag).

msn00b sa...

Om jag var du så hade nog jag varit den med åsikter helt ärligt. Det var din första häst och du vände dig till din tränare för att få hjälp och hon/han rekommenderade dig en häst som inte passar dig? Och inte har fallenhet för det du skulle ha den till? Det hade ju kanske jag påpekat om jag var du och hon kom och hade "åsikter" om att hästen säljs. Sedan behöver man ju inte uttrycka sig som en pansarvagn vilket jag just gjorde men du är way mer diplomatisk än jag så du hittar nog formuleringen bättre :-)

Ang uppfödarna så peachy fabulous; då kan ju de få första tjing på att köpa tillbaka honom? Om det då kryper fram att det inte var det åsikterna gällde ptja, då har du smashläge och kan på ett snyggt sätt göra in poäng utan att hamna i alltför stor polemik.

Subtil som en pansarvagn som sagt. Men å andra sidan nej, du skall inte behöva trippa på äggskal runt andra människor för att må bra, fö att den sport du vill satsa på skall kännas rolig.

Ninde sa...

Instämmer med föregående kommentatorer. Dvs i första hand prova att låna ut honom på foder, då ser du ju också om det vore en ryttare du skulle vilja sälja honom till. Alternativt om du hittar en dressyrryttare som kan "rida till honom" regelbundet. Men förstår ditt dilemma. Vill du satsa på hoppningen och allt bara blir jobbigt så skulle jag nog fundera på att sälja trots allt...