lördag 13 november 2010

Okej. Nu har vi pratat. Vill passa på (efter att ha fått en kommentar om det) att påtala att jag inte klandrar ägaren för underlåtelse att behandla, det är nämligen inte hon som haft henne. Behandling HAR tydligen skett tidigare också, jag blev bara inte klok på vad som gjorts, men det finns papper på det och dem ska jag få. Felet ligger nog i att antingen har behandlingen inte gjorts rätt, eller så har hon satts igång igen för tidigt, och att bara equiterapeuta efter det har inte åtgärdat felet.

Sen ska vi kanske inte gå närmare in på min allmänna skepticism vad gäller equiterapeuter i allmänhet, och laserbehandling i synnerhet...

Hur som helst så föll mitt förslag i god jord, och jag får låna henne fram till 31a maj. Därefter får jag köpa henne för försäkringsvärdet, om hon är frisk då, och om hon inte är det så går hon tillbaka till ägaren, som väl får använda henne i avel eller så (för fin stam har hon i alla fall). Jag får stå för behandlingar och uppbyggnad, och det blir väl urtråkig ridning här framöver, men jag har ju ändå två hästar till att rida samtidigt. Ägaren slipper rehabiliteringsansvaret, och får hästen garanterat såld om hon blir ok.

Har passat på att promota B för en tjej i byn som jag vet letar häst, och kommer han dit kan jag även tänka mig att gå ner lite i pris, eftersom jag vet att han får det bra där. Det är nämligen från henne F's ponny kommer.

Det känns skönt att ha sluppit en diskussion per telefon om pris osv eftersom ägaren direkt accepterade mitt förslag. Det känns även skönt att ha bestämt sig, plus att ha min nödbroms, fast en liten del undrar vad jag gett mig in på...

Ändå glad. Måste kanske hitta på ett roligare smeknamn på henne nu också när jag faktiskt SKA ha henne. Tilly är ju bara en omskrivning av hennes ursprungliga (urfula) smeknamn.

Jo, det är VIKTIGT sånt där!

Idag har jag ridit en urtråkig "runda" på grusvägarna, uppsutten på B och med Tilly som handhäst. Vilket fungerar superduperbra så länge B håller sig på mattan, och mindre bra när han inte gör det (läs: jag tappar Tilly. Två gånger). Men jag kör nog på så ett par dagar i veckan ändå, skritt är underskattad motion, och jag slipper GÅ själv med Tilly. Nästa vecka får jag longera henne, så då kan jag ju tömköra ute istället.

1 kommentar:

Lotta sa...

Bra att du fick igenom ditt förslag. Hoppas nu att det går att få henne OK, och att det löser sig med B som du önskar.