tisdag 9 november 2010

Jag luftade mina funderingar med min tränare igår efter dressyrpasset, och till min (inte stora, men ändå smärre) förvåning höll hon med mig. Som hon sa, att man utvecklas åt olika håll, och om jag nu kommit fram till att han inte räcker till i hoppningen så är det ju så det är, och att det faktiskt var förnuftigt av mig att tänka just så. Vi hann inte prata så mycket eftersom hennes nästa lektion började, men det var ändå skönt att få tanken bekräftad. Nu ska jag bara ta upp saken med hans uppfödare/stallplatsägarna och se vad de säger. Tror nog att de egentligen skulle vilja köpa tillbaka honom, men för det första är han dyrare nu (haha), för det andra har de redan fyra hästar, varav två unghästar.

Och eftersom jag är som jag är, dvs när ett beslut är taget så ska det genomföras omgående, så la jag i morse ut en annons på hästnet, där jag sökte "den perfekta hästen". ALLA mina krav stod med, precis hur jag ville ha det, och vad jag sökte efter. Jag trodde inte att jag skulle få särskilt många krav, med min lista på specifikationer, men efter en halvtimme hade redan 8 mail ramlat in, och då förstod jag att jag gott kunnat vara ÄNNU mer specifik. I skrivande stund tror jag att jag fått över 20.

För det tycks vimla av perfekta hästar där ute. Eller? Nja... EN av de som skrivit har passat in på min önskelista, och även den ratades efter att ha sett videon. Jag har ställt in mig på att det kan ta lång tid det här, leta häst är inte något som jag direkt drömmer om att göra.

Min tränare tyckte att jag skulle behålla B tills jag hittat någon ny, och eftersom det i sanning är köparens marknad just nu av olika orsaker så lär det väl bli så oavsett jag vill eller inte, men just nu känns det faktiskt mest som att jag vill ha honom såld och bara kunna blicka framåt. Jag HAR trots allt ändå ponnyn, och sjutusen unghästar som diverse bekanta äger som jag kan rida på under tiden.

Dressyrträningen då? Jo, den gick både bra och dåligt. Bra, för att den väl fick mig att inse att trots att Tilly knipit en plats i mitt hjärta redan, och trots att hon till 99% är den perfekta hästen för mig, så är det nog inte henne jag ska behålla, vare sig låna eller köpa. Bra även för att hon, när hon gick bra, gick RIKTIGT bra.

Dåligt för att när det inte gick bra så gick det VÄLDIGT dåligt, dvs med att hon gjorde allt för att komma undan, tom genom att resa sig. Och, jag är inte rädd på något sätt, men tycker heller inte att det är särskilt kul att sitta på en häst som reser sig. Självklart slutade vi med just den övningen som provocerade fram protesten, men eftersom det i detta fall är att gå i höger varv, var den rätt svår att undvika. Och samtidigt vill jag ju se så att det faktiskt inte ÄR så att hon bara testar, men jag har svårt att se att det skulle vara så.

Eftersom hon är så sjukt positivt till ALLT annat så bara måste protesten bero på att något är fel. Jag vet att hon har en gammal muskelskada, och ägaren har tagit henne till kiropraktor var sjätte vecka (!) just pga detta, men för mig låter det som mer än muskelskada om man fortfarande efter så lång tid måste behandla så ofta och regelbundet. Och jag vill inte skaffa mig en häst som har så uppenbara problem redan från början, och trots att jag tror att det till slut, med rätt behandling och rätt ridning, kommer bli en helt fantastisk häst av henne, så vill inte jag ta på mig det jobbet. Men det kommer bli SVÅRT att lämna henne ifrån mig...

Inga kommentarer: