onsdag 3 november 2010

Hopp/markarbetesträningen i måndags gick faktiskt riktigt bra. Stundtals fick vi till riktigt fina språng, och hon har bra teknik, som kompenserar för det faktum att hon är omusklad och fel uppbyggd. Det krävs fortfarande månaders uppbyggnad och korrekt dressyrridning för att hon ska kunna bära sig själv, och lyfta sig själv över hindren med hjälp av styrka snarare än tekniken, men hon kommer bli bra med tiden.

Det började lagom bra, med en vinglig uppvärmning, men jag har börjat hitta knapparna nu, och det handlar mest om avsaknad av styrka och inte om för lite kapacitet.

Mamman till han jag rider med (han som sitter på elithästen), var faktiskt rätt imponerad av hennes hoppning, och lite sugen på att ta henne om jag inte vill ha henne, tyckte jag mig avläsa.

Red ut (i ösregn) igår med F och hennes ponny, och eftersom det är första gången jag rider ut i sällskap så visste jag inte igen vad jag hade att förvänta mig. Men det gick bra, som allt annat. Hon blir inte annorlunda för att det är en annan häst med, och till och med när vi galopperade en längre sträcka och F drog på lite så var hon fullt kontrollerbar.

Nej, det ÄR en trevlig häst. Trevlig i hanteringen också, och gosig i stallet, står gärna nära, vill blir klappad, och vill följa med i vad man gör. Jag är lite kär i henne faktiskt, hon har kommit in i mitt hjärta snabbt, mycket snabbare än B, som jag nu efter över ett år lärt mig att älska, men han har inte DET, som den här lilla flickan har. Så om jag bestämmer mig för att inte ta henne blir det nog väldigt tungt att lämna tillbaka henne.

Med B skulle jag på sadelprovning på kvällen, lastade och packade allt i ösregn, åkte dit i ösregn, packade ur allt i ösregn, bara för att få reda på att jag fått helt fel dag, det är ikväll egentligen, så det var bara att surt åka hem igen. Jag borde egentligen passat på att rida honom där och då när vi ändå var i ridhus, men jag var blöt och sur och hade verkligen ingen lust. Det får jag nog betala för ikväll. Han kan lätt stå i två veckor utan att bli dum, men i ett nytt ridhus kommer han definitivt bli extremt tittig.

3 kommentarer:

Lotta sa...

Eh... jag hänger inte riktig med här? Ska du ha två hästar? Köpa "henne" eller ha på foder, eller... what?

Filippa sa...

Har lånat ett sexårigt hoppsto på prov, för att se om jag vill låna henne längre sen. Så ja, om det går bra, vilket det dock inte tyder på för närvarande, så blir det två hästar att rida.

Tre förresten, F har tröttnat på att kombinera gymnasium och häst, så hon tar hem sin ponny, så henne ska jag också rida isf.

Lotta sa...

Oj... ja har man inte att göra så skaffar man sig, som mormor sa. ;-)