söndag 7 november 2010

Uteritt idag igen, och F red B igen. Red ännu en ny runda, förbi en läskig lagård med kor, och sen förbi en traktor som var läskig eftersom den var igång, men som inte alls var läskig när den stannade (och jag skickade hunden först, bra skit det faktiskt).

Ner till ett stort gräsgärde där vi galopperade lite. Jag ville se om hon kunde stå kvar själv när B galopperade iväg, och det gick, om än med lite snurrande. Det tyckte dock varken F eller B var särskilt kul, för vingligare galopp har jag sällan sett, B tyckte det var väldigt konstigt att galoppera iväg själv.

Så nästa gång provade vi att jag galopperade iväg först, och F stod kvar med långa tyglar på B (för han är så duktig då och vet att man inte ska gå). Och det gick ju bra tills hon tog tyglarna och började galoppera, varpå han tog en fem, sex rejäla bocksprång. Det visar verkligen på att F's balans har förbättrats enormt. Från början så ramlade hon av minst en gång varje ridtur, typ bara genom att hennes ponny tittade åt andra hållet. Nu sitter hon kvar på stora B (i dressyrsadel!), medan han bockar massor av gånger efter varandra. Duktig flicka.

På em så åkte F och hennes ponny hem igen, och hästarna fick gå in redan vid halv fyra för att ine B skulle få stora skälvan när hon åkte (han är väldigt kär i henne, och är extremt flockbunden). Men det gick bra, jag var nere igen vid nio för att fylla på foder och vatten, och då var alla lugna och nöjda.

Inga kommentarer: