måndag 29 november 2010

Jag kollar ju Hästnet med jämna mellanrum, för att se om det är någon som söker just en häst som B, för att själv kunna tipsa dem om min annons (som ju är ganska gammal i internet-mått mätt och hamnat långt bak i listorna, men jag vill inte lägga in den på nytt, inbillar mig att det är som med hus - är det ute för mycket tror folk att det är något fel på det).

Hittade den här annonsen:

"Jag letar en häst som är lugn, trygg och stabil i all ridning och hantering. En trevlig häst som jag kan ha kul med både i skogen och träning och tävling i lättare klasser. Välutbildad med bra ridbarhet. Läromästare! Ej varmblod! Skadefri. Max 15 000 kr."

Alltså, vad TROR folk att de kan köpa för 15 papp?! Inget välutbildat med bra ridbarhet i alla fall, då blir det något urgammalt, något triangelmärkt, eller... ett varmblod?

Visst är det köparens marknad just nu, och visst kan man pruta ganska rejält när man väl hittat "sin" häst, men för 15 000 hittar man inte sin drömhäst, så är det bara. HAR man inte mer än 15 000 så tycker jag att man förbanne mig får vänta med att köpa tills man sparat ihop mer. Och KAN man inte spara ihop mer så har man inte råd att ha häst, punkt.

Och när jag ändå är igång och ifrågasätter, det här med att sända fyrspannet varenda vareviga år. Och varje år säger speakern något om "publikfavorit" och "uppskattat" och "väldigt roligt". För VEM är det roligt att titta på, det är ju urtrist?! En halvtimme med exakt samma bana, på typ exakt samma tid, snurrelisnurr runt lite lastpallar. Själv klickade jag över till Kunskapskanalen igår när det gick, för för mig är det fullständigt ointressant att se när svensken vinner för hundrafjortonde året i rad, och jag känner inte en enda hästmänniska som på något sätt tycker att fyrspannet är årets höjdare.

Visst är det samma bana i hoppning, och även samma program i dressyr också, men där är det i alla fall variation med olika ryttare, lite snedsteg, rivningar och omhoppningar.

1 kommentar:

Birgittas hästsida sa...

Nej, en del lever verkligen i det blå.
Kan man köpa en välutbildad läromästare för 15000 så vill jag gärna veta VAR! Då slår jag till direkt :)